img176_thumb

Az 1977  augusztus 31.-én megszüntetett teljes távú /49 km/ Zsuzsi-vasút pályaszakasz visszaállítása már rég foglalkoztatja a Zsuzsi-vasút barátait, és azoknak a településeknek a lakóit, ahol egykoron elhaladt a kisvasút.  Jó 10-15 éve már volt egy kezdeményezés a  amely a tervezés szintjéig jutott el, de sajnos ott megbukott. A napokban sikerült találkoznom dr. Katona Gyulával, a Zsuzsi-vasút kuratóriumi elnökével, aki biztatóan nyilatkozott a tervezendő vasútvonal hosszabbításról..

Dr. Katona Gyula elmondta: A Zsuzsi-vasút  pályájának visszaállítására már ezelőtt egy jó 10 évvel tettek kisérletet, amely igaz nem az eredeti, régi nyomvonalon haladt volna. de ugyanúgy érintette volna azokat a településeket ahol egykoron elrobogott a kis-vasút. Katona úr az akkori pálya módosítást azzal indokolta, hogy a Zsuzsi régi sinpárja Nyírlugos kivételével elég messze haladt az akkor érintett településektől. Ezért a 2000-es években készült  tervek több helyen más nyomvonalon vezették volna a Zsuzsit.

Kérdésemre hogy “ez a kivitelezés miért bukott meg?” Az elnők azt válaszolta:

“A tervek élkészítésére  4 millió forintot kaptunk. A tervek elkészítése meg is indult, bejártuk az új, tervezett nyomvonalat, és a tervekbe azt le is fektették. Viszont a kialakítási tervezet  több pontban hibás volt, és nem felelt meg az előírásoknak. Sajnos utólag tudtuk meg hogy rossz tervezőt bíztunk meg az előkészületek végrehajtásával, így tervezési hiba miatt vissza dobták a pályázatunkat.

Most ismét felcsillant a reménysugár a vonal bővítésre, ugyanis nem régen találkoztam Tasó László országgyülési képviselővel, aki kifejezetten támogatja a Zsuzsi pályaszakaszának visszaállítását. Megigérte hogy mindent meg tesz az érdekében, hogy a  most kezdődő EU-s pénzügyi ciklusból támogatást nyerjünk erre a nemes ügyre. A munkálatokra az uniós pénzekből szeretnének forrást biztosítani, amely a most induló 7 éves költségvetésből lenne megigényelve. Én már azt sem bánnám ha a régi /eredeti/ nyomvonalon állítanák vissza, csak végre történne már előre lépés ez ügyben.”

Ön szerint mi az az időpont amikor is lehetőséget lát a munkálatok elkezdéséhez?

“Ha az új tervek elkészülnek, beadásra kerülnek, és mindenki rábólint akkor az uniós ciklus közepén, azaz egy olyan, 3-3-és fél év múlva elkezdődhetnek a munkák.

A Zsuzsi-vasútról most akarunk épen kiadni egy könyvet, amely már majdnem készen is van, már csak néhány fénykép hányzik belőle és indulhat a könyv kiadása. Megtekinthető jelenleg is a Zsuzsi-vasútról szóló vándorkiállításunk, amely most épen Debrecenben a Szabadságtelepi általános iskolában  látható.”

——————————————————————

Ez volt a dr. Katona Gyulával zajlott beszélgetésem, amely valóban némi bizodalomra ad okot. …és pont ezen a napon, ezen nyilatkozat megerősítésére megjelent a következő cikk a naplóban…

Idézem Tasó László országgyülési képviselő  a  Hajdú-Bihari naplóban, 2014. április.09.-én megjelent  nyilatkozatát:

“…miként élkészült a Zsuzsi-vonat nyomvonalának helyreállítását, túristaház kialakítását célzó tervezet, a végrehajtásához elkezdem a lobbit a miniszterelnöknél.”

 

 

Erre  mit is mondhatnák?! – Így legyen!!